NNA gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer

Nieuwe btw-nummers per 1 januari 2020

De afgelopen periode heeft de Belastingdienst eenmanszaken en ZZP’ers brieven gestuurd over het nieuwe btw-nummer, het zogenaamde btw-id. Wellicht heb je een dergelijke brief ook ontvangen. 

Je bent verplicht om dit nieuwe btw-nummer per 1 januari 2020 te gebruiken bij al je contacten met klanten of leveranciers. Het ‘oude’ btw-nummer blijft bestaan en moet je gebruiken in de communicatie met de Nederlandse Belastingdienst (bijvoorbeeld voor de btw-aangifte, het schrijven van brieven aan dan wel het bellen met de Nederlandse Belastingdienst).

Vanaf  1 januari heb je dus twee btw-nummers:
 
  • Het ‘oude’ btw-nummer (genaamd het omzetbelastingnummer  oftewel ob-nummer) wat je moet gebruiken voor communicatie met de Nederlandse Belastingdienst.
  • Het nieuwe btw-nummer (genaamd het btw-identificatienummer oftewel btw-id) wat je moet gebruiken voor communicatie met klanten en leveranciers.

Wat kan ik nu al doen?
 

In verband met het nieuwe btw-nummer kun je deze maand al zaken voorbereiden, denk bijvoorbeeld aan:

  • Pas je briefpapier aan;
  • Pas je website aan;
  • Pas je factuurpapier aan;
  • Pas je administratiesoftware aan;
  • Informeer je boekhouder;
  • Informeer je klanten, leveranciers en andere partijen waar je mee samenwerkt.

Wat zijn de risico’s als u na 1 januari 2020 het nieuwe btw-nummer niet gebruikt?
 

Vermeld je na 1 januari 2020 nog het ‘oude’ btw-nummer op jouw verkoopfacturen dan voldoet je factuur niet aan de factuurvereisten en loop je het risico op boetes.

Koop je goederen of diensten in andere EU-landen? Let er dan op dat je leveranciers vanaf 1 januari 2020 jouw nieuwe btw-nummer op hun verkoopfacturen vermelden.

Geplaatst op 10 december 2019